RFHL Uppsala län

Öppet forum för problem med läkemedel.
Aktuellt datum och tid: mån 13 maj 2024, 05:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 19 mar 2011, 21:03 
Hej Linn,
Ville bara svara lite på ditt tidigare inlägg om graviditet.
Tyvärr har jag inte ätit just effexor, men dock tramadol som verkar ha likartade egenskaper samt fontex för några år sedan. Innan jag blev gravid med min dotter genomgick jag en fertillitetsundersökning, och vi försökte få barn i ca 3 års tid utan resultat. Jag fick diagnosen PCO.
Jag blev dock till slut gravid (på naturlig väg) med min dotter under tiden jag åt fontex. Jag kunde avsluta medicineringen utan ngra större problem ca tre månader in i graviditeten och hon föddes frisk.

Jag har även blivit gravid när jag åt tramadol, men den graviditeten slutade i missfall.
Strax efter det slutade jag med tramadol. Hade ätit det i tre års tid, alldeles för snabb nedtrappning slutade i en fruktansvärd abstinens som fortfarande besvärade mig efter 9 månader, då jag blev gravid igen.

jag kunde således bli gravid medan jag åt antidepp som påverkar serotoninet och noradrenalin, trots dåliga odds för en graviditet över huvud taget. DÄREMOT vill jag starkt avråda dig från att bli gravid innan du vet hur du reagerar på nollningen.

Jag blev som sagt jättesjuk under den första tiden efter nollning och stressen i kroppen är fruktansvärd. Jag hade alla dina symptom du beskriver (och fler..), De var dock så kraftiga att jag inte kunde jobba eller knappt fungera under det första halvåret.
När jag blev gravid förvärrades abstinensen igen, Mycket. Antagligen pga den extra belastningen, tröttheten, hormonomställningen mm, och det har varit riktigt tufft och frustrerande.
Jag skulle alltså aldrig fixat en graviditet direkt efter nollning, utan jag tror att det nästan skulle varit hälsofarligt.

Med detta menar jag inte att du kommer må likadant, men jag har själv sökt info om graviditet och abstinens hos mamman, och inte funnit något. Därför tänkte jag att du kanske ville höra från ngn som genomgått/genomgår det. Det är inte lätt och man vet ju aldrig hur lång abstinens man får, oavsett dos el nedtrappning. Och en graviditet kan vara tuff även för en frisk kropp och själ.

Jag känner verkligen med dig, både i din kamp för att få barn och i det helvete man måste genomgå när man ska sluta med dessa mediciner.

Vet inte om jag egentligen har hjälpt dig men hoppas att du kan finna din egen väg och att den blir så enkel som möjlig.
Du får gärna ställa fler frågor om du vill.

Ta hand om dig.


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: efexor - nedtrappning
InläggPostat: tis 19 apr 2011, 16:32 
Offline

Blev medlem: tis 19 apr 2011, 16:10
Inlägg: 1
Hej

Jag är ny här men trillade in när jag googlade på utsättningssymtom, efexor. Jag har ätit efexor i ungefär 7 år och efter tre år började problemen. Jag har dock inte förknippat problemen med medicinen förrän nu eftersom dom kom så sent. Jag talar om fruktansvärda svettningar vid minsta rörelse och 15 kg viktökning och dimsyn... Nu håller jag på att sluta med dom och har börjat ta Valdoxan istället. Jag har ätit mediciner i 15 år, bl a Cipramil, anafranil och Zoloft. Cipramil och zoloft kände jag av milda utsättningsbesvär av när jag slutade med dom så jag var inte rädd nu när jag skulle sluta med Efexor. Jag har heller inte känt av några större besvär under nedtrappningen heller förrän nu, när jag har ungefär 10 mg kvar att sluta med. Jag började med 150 mg till 75 mg direkt och kände ingenting. Efter en månad delade sen upp sista kapseln i två delar och tog hälften under en vecka, kände ingenting. Har sen trappat ner den sista halvan av kapseln, ungefär 37,5 mg, på en vecka. Varje kapsel består av sex stycken mindre tabletter kan jag berätta. Det här är inte original efexor utan en billigare kopia, Venlafaxin, så kapslarna ser annorlunda ut. I dag är andra dagen utan en enda smula efexor och jag mår skit! Den värsta hemska yrsel och balansrubbning jag känt av och gråtattacker från helvetet....Eftersom jag skulle gå över till en annan medicin trodde jag inte att jag skulle känna något alls. Jag har däremot inte känt av ngn förkylning, skakningar, kramper eller stelhet.

När jag läste igenom den här tråden blev jag livrädd... Dessutom att se att "Linn" fortfarande trappar ur medicinen efter 1,5 år är ju skrämmande! Jag måste kommit lindrigt undan ändå, även om det inte känns så just nu...

Jag vet att ngn frågade tidigare i tråden om det fanns ngn som kunnat sluta med den här skiten och sen mått bra, men såg inget svar från ngn. Så jag frågar igen: har ngn lyckats sluta med Efexor och sen blivit av med utsättningsbesvären och sen känt sig normal? Hur lång tid tog det då?

Det intressanta är att min läkare, som verkar insatt och verkar bry sig, sa att jag skulle kunna sluta med efexor direkt från 75 mg. Men jag trappade ner istället efter mitt egna schema och tur var väl det...


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: efexor - nedtrappning
InläggPostat: sön 05 feb 2012, 09:49 
Hej på er

Ser här att jag nu har hållit på att trappa ner i mer än två år.... Helt jävla otroligt att jag inteblivit av med skiten än.

Nu är jag nere på 123 st granulat som jag låter vara kvar i 75 mg-kapseln.

Senaste veckorna har fler och nya utsättningssymptom kommit:
-ryckningar som flyttar sig mellan olika kroppsdelar, ena dagen är det en muskel i armen som rycker, andra dagen överläppen osv.
-sömnsvårigheter
-yrsel
-sura uppstötningar
-magsmärtor

Har också en hel del symptom som extrem irritabilitet, gråtattacker, arga utbrott...

Har även fått mcket problem med ledsmärtor det sista halvåret, men vet inte om det kan ha något att göra med Efexoren?

Är väldigt rädd att jag ska få svårt att klara mitt jobb samtidigt som nedtrappningen och har ännu inte lyckats bli gravid.

Någon som har tips på annan medicin med exakt samma uppbyggnad som man kan byta till? Efexor är ju inte längre rabatterad och det här blir fruktansvärt dyrt.

/Linn


Rapportera detta inlägg
Upp
  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: efexor - nedtrappning
InläggPostat: mån 18 feb 2013, 18:16 
Offline

Blev medlem: mån 18 feb 2013, 18:11
Inlägg: 2
Efexor - http://24tabs.org/buy-effexor-se.html Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättebra.

_________________
Köpa Effexor - https://qualitypillsprovider.com


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: efexor - nedtrappning
InläggPostat: tis 13 mar 2018, 11:45 
Offline

Blev medlem: fre 23 feb 2018, 10:36
Inlägg: 38
Hej! Jag beställer droger på http://medicineronline.net/ ibland. Glad att hjälpa till.


Rapportera detta inlägg
Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan skapa nya trådar i denna kategori
Du kan svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010